עיצוב אתר המושך את העין, כזה שפשוט נראה טוב – הוא דבר נהדר. עם זאת, כדי שאתר יהיה טוב באמת – הוא חייב להיות הרבה יותר מרק יפה. או במלים אחרות: אתר שיהיה גם יפה וגם אופה…
רושם ראשוני – קובע
את האתר העסקי שלנו כדאי להשוות לפגישה ראשונה, שכידוע, כלל המפתח שלה הוא: יצירת רושם ראשוני חיובי בשלושים השניות הראשונות. אז זהו, שבכל הנוגע לאתרים בימינו – הזמן שאתר מקבל אצל הגולש הממוצע ליצירת רושם ראשוני, הוא הרבה פחות משלושים שניות. וזו הסיבה, שחייבים, אבל חייבים שהאתר יראה ויהיה ממש טוב. אז, מה צריך כדי ליצור את הרושם הראשוני הזה:
- שימוש וניווט קלים – הנראים מיד
- יצירת תחושה חיובית כללית
- הפעלת רגש כלשהו אצל המשתמש
- הצגת מראה אטרקטיבי ומקצועי
אבל, כדי ליצור את האלמנטים הכתובים כאן למעלה, יש צורך ששני דברים יובילו אותנו כמגדלור כל העת; ושני הדברים האלה הם: מטרות וקהל היעד של האתר.
הגדרת מטרות האתר
עיצוב האתר ילך לאורן של מטרות האתר, שחייבות להיות מוגדרות באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים.
בעולם עיצוב האתרים ישנה פעמים רבות תופעה שלילית, שבה מעצבי האתרים מניחים את האמנות במדרגה גבוהה יותר מהפונקציה ומהמטרה. אבל, עיצוב אתרים טוב – הוא בעצם , לא רק אמנות ולא רק פונקציה; אלא שילוב של השתיים: אמנות פונקציונאלית.
הרעיון הוא לקחת את הפונקציה של מכירת מוצרים, הקניית מידע, מתן גישה לשירותים, בידור, או כל פונקציה אחרת של האתר – וליישם אותה בתוך העיצוב. ולא להיפך, לא לכפות את העיצוב על הפונקציה והמטרה. ובשביל זה המטרות צריכות להיות ברורות כשמש. ברורות כמגדלור בליל סערה.
הגדת קהל היעד של האתר
בחירות העיצוב והאסתטיקה של האתר חייבות להתבסס על השאלה: למי האתר מיועד?
מהי הדמוגרפיה של המקצוע, הטכנולוגיה, המגדר, הגיל, העניין המשותף ועוד – כל אלה ישפיעו על בחירות האסתטיקה והשימושיות. סוג הקהל משפיע על הפרטים הקטנים ביותר, כמו למשל: סוג הגופן וגודלו. וכמובן, שגם בבחירות גדולות יותר, כמו: גרפיקה ובחירות צבע.
מטרות וקהל היעד – הן המגדלור בעיצוב האתר
עיצוב הנשען על אסטרטגיה, הוא עיצוב חכם. מדויק. מוכוון מטרות וקהל יעד. לא לעצב סתם ככה, כי זה פשוט יפה. בדיוק כפי שמעצבים מוצר או שירות כדי לענות על צורך מסוים, והמוצר ממלא את הצורך והמטרה הזו; כך בפשטות צריך להיות גם עיצוב של אתר – עונה על היעדים והמטרות, ומוכוון למי שהוא אמור להיות מוכוון.
כל בחירת מגמת עיצוב חדשה, צריכה להישען על שאילת שאלות, בהקשר למטרות וקהל היעד, כמובן. ישנן שאלות רבות קטנות יותר ללכת לאורן, ושוב – גם הן מתייחסות למטרה ולקהל היעד. הנה כמה מהשאלות האלה:
- מדוע בחרתי "להניח" כרטיסייה ולחצן מסוימים – דווקא כאן?
- מהו ההיגיון מאחורי בחירת וגודל הגופן?
- האם צבעים אלה משדרים בהתאם לפונקציה ולקהל היעד?
- האם יש צורך בסמלים בדף, ואילו סמלים?
- האם ההקשר מתאים למותג?
ולסיכום, יש לסקור את ההיגיון שמאחורי כל בחירה בעיצוב – כך שבסופו של דבר האתר יהיה גם פונקציונאלי וגם… יפה.